آموزش کامل سئو

چگونه در سال ۲۰۲۱ متخصص سئو شویم؟

قرار گرفتن در صفحه اول گوگل

یکی از چالش های مهم در بین متخصصان سئو قرار گرفتن در صفحه اول گوگل می باشد ‏قرار داشتن در صفحه اول گوگل فقط در صورتی ممکن است که از تکنیک های سئوی وب ‏سایت به روش عالی استفاده نمایید.تقریبا 80 درصد از کسانی که مطلبی را در گوگل جستجو ‏می کنند صفحه را به سمت پایین اسکرول نمی کنند و به این معنی است که علاوه بر قرار ‏داشتن سایت شما در گوگل باید توسط اصول سئو بتوانید جزو نتایج برتر صفحه اول گوگل ‏باشید.‏

شما احتیاج به ترافیک طبیعی دارید چون تقریبا 90 درصد از اطلاعات به وسیله موتورهای ‏جستجو مبادله می شوند براساس آمارهایی که به دست ما رسیده در کل در فضای مجازی یک ‏تریلیون جستجو انجام می شود به همین دلیل اگر سئوی سایت شما به روش خوبی انجام گیرد ‏باید مقدار زیادی از این جستجوها به طرف صفحات شما جذب گردد و باعث بهبود کسب و ‏کار شما خواهد شد.‏

رقابت برای قرار داشتن در صفحه اول گوگل زیاد است پس شما باید از تکنیک های مناسبی ‏برای این کار استفاده نمایید برای این کار نیازی به استفاده از روش های غیر معمولی وجود ‏ندارد.‏

استفاده از کلمات کلیدی طولانی:‏
اگر شما نمی توانید از کلمات کلیدی مورد نظرتان رنک خوبی دریافت نمایید بهتر است از ‏کلمات کلیدی طولانی استفاده کنید البته توجه کنید که هر یک از این عبارت ها قادر نیست که ‏ترافیک زیادی را برای شما به وجود آورد فقط در صورتی قادر هستید عملکرد مناسبی را از ‏آن کلمه استخراج کنید که تعداد زیادی از آنان را در محتواهای خود قرار داده باشید براساس ‏آمارها متوجه می شویم که قسمت زیادی از جستجوهای گوگل را عبارت های کلیدی طولانی ‏اختصاص خواهند داد برای رتبه گرفتن استفاده از کلمات کلیدی طولانی راحت تر است چون ‏رقابت برای آن ها کمتر می باشد.‏

سایت های فروشگاهی قادر هستند از این موضوع استفاده زیادی کنند چون براساس آمارها ‏بیشتر از 70 درصد از خریداران از کلمات کلیدی طولانی برای جستجو استفاده می نمایند ‏چون اطلاعات دقیقی را درباره محصول می خواهند بدست بیاورند.براساس یک پژوهش از ‏سایت آمازون تقریبا 60 درصد از تمام فروش های این سایت به وسیله تمرکز در روی ‏عبارت کلیدی طولانی اتفاق افتاده به همین دلیل اگر شما قادر باشید اطلاعات دقیقی را درباره ‏مسائل مورد نیاز کاربران در صفحات سایتتان داشته باشید قادر هستید عملکرد مناسبی را ‏برای بالا آوردن سایت به صفحه اول انجام دهید.‏

تولید کردن محتوای بییشتر در مقایسه با رقیبان

شما در تمام پست های خودتان نمی توانید از کلمات کلیدی مشابه استفاده نمایید شما باید از این ‏استراتژی استفاده کنید که هر پست تمرکز در روی دو کلمه کلیدی داشته باشد نکته ای که باید ‏به آن توجه کنید این است که شما باید از تعداد زیادی مقاله برای سایت خود تولید نمایید شما با ‏تولید کردن محتواهای زیادتر شانستان برای بدست آوردن رنک بهتر بیشتر می شود چون با ‏تعداد محتوای بیشتر ترافیک مخصوصی را برای آن ها ایجاد می کنید.‏

شما نمی توانید با تولید محتوای کم از رقیبان خود پیشی بگیرید و رتبه نخست را در گوگل ‏کسب کنید توصیه ما این است که در اول هر ماه تحقیق در مورد کلمات کلیدی را انجام بدهید ‏و این تصمیم را بگیرید که چه محتوایی قرار است در سایتتان قرار داشته باشد پس از آن با ‏خیالی آسوده کارهایی که برای قرار گرفتن در صفحه اول گوگل نیاز دارید را انجام بدهید.‏

طول محتواهای شما هم برای بدست آوردن رتبه در صفحه اول گوگل تاثیر زیادی دارد گوگل ‏اعتبار کمی را برای مطالبی که زیر 1000 کلمه هستند اختصاص می دهد به همین دلیل اگر ‏تا الان محتواهای با کلمه پایین در سایتتان انتشار داده اید سعی کنید مطالب جدید را به آن ها ‏اضافه نمایید و از نکات آپدیت محتوا برای آن ها استفاده کنید.‏

پیش نیازهای یادگیری سئو

ممکن است شما هم به تازگی کسب و کار خود را شروع کرده باشید و یا می خواهید تا به ‏کسب و کار آنلاین وارد شوید و در زمینه جذب مخاطب هم با مشکل روبرو شده اید در این ‏قسمت می خواهیم پیش نیازهای آموزش سئو و سئوی سایت را برای شما بیان کنیم.‏

آشنا شدن با موتور جستجو

این روزها موتورهای جستجو در زندگی خیلی از ماها نقش زیادی دارند به گونه ای که پاسخ ‏خیلی از سوالات و مسائل را در آن جستجو خواهیم کرد موتورهای جستجو مطابق با الگوریتم ‏هایشان اطلاعات را چک می کنند و با رتبه بندی کردن آنان را به کاربران نشان خواهند داد ‏موتورهای جستجو چند میلیارد صفحه را تجزیه و تحلیل می کنند و براساس پارامترهای ‏خودشان آنان را برای کاربران رتبه بندی خواهند کرد همین مورد باعث شده تا یک علمی به ‏نام سئو به وجود آید و مدیران سایت ها بخواهند آن را یاد بگیرند موتورهای جستجو مانند ‏یاهو ، گوگل و بینگ این مسئولیت را دارند تا محتواهای سایت های مختلف را ایندکس نمایند ‏بعد از آن همان محتوا را مطابق با الگوریتم های اختصاصی خودشان برای کاربران رتبه ‏بندی می کنند تا کاربران براساس نیازهای خود بتوانید بهترین نتیجه را مشاهده نمایند.‏

تعریف سئو

سئو به زبان ساده به این معنی است که به موتور جستجو کمک کنیم تا بتوانید بهترین و با ‏کیفیت ترین نتیجه را به کاربر نشان بدهد تا باعث جلب رضایت کاربر شود هر مقداری که ‏شما بتوانید رضایت کاربران را از نتایج بدست آمده بیشتر کنید موتور جستجو هم به کسب و ‏کار شما اعتماد می کند و نتایج بالاتر و بهتری را برای کاربر نشان خواهد داد و نیاز آن ها را ‏هم برطرف خواهد کرد یکی از موتورهای جستجوی محبوب در ایران گوگل می باشد و ‏بیشترین استفاده را در میان کاربران ایرانی دارد.‏

آشنا بودن به طراحی سایت

برای اینکه قادر باشید ساختار مناسبی را در سایت خودتان ایجاد نمایید و تغییراتی را برای ‏بهبود کارکرد سایت خود انجام بدهید سعی کنید با طراحی سایت به صورت مقدماتی آشنایی ‏داشته باشید این موارد به شما کمک کرده تا بتوانید سئوی تکنیکال و داخلی کسب و کار ‏خودتان را انجام بدهید.‏
سئوی تکنیکال یا داخلی همان ساختار محتوای شما با کدهایی می باشند که سایت شما توسط ‏آن برنامه نویسی شده است خیلی از وب سایت هایی که از تگ های ‏html ‎و ‏css ‎‏ استفاده می ‏کنند و شامل عنوان ، متن‎ ‎‏ و غیره می باشند برای بهینه سازی نمایش آن المان ها و برای ‏موتورهای جستجو نیاز است که با آن موارد هم آشنایی داشته باشید.‏

آشنا بودن با انتشار و تولید محتوا

برای جلب کردن رضایت کاربر در کسب و کار و سایت خودتان باید محتوایی را تولید نمایید ‏تا بتوانید نیاز کاربران را رفع نماید سعی کنید علاوه بر مقاله متنی از فیلم ، صوت و گرافیک ‏هم استفاده کنید به صورت کلی اگر قصد داشته باشیم تا درباره مهمترین بخش سئو صحبت ‏کنیم محتوا سهم زیادی را در این مورد به خودش اختصاص داده است.‏

آشنا بودن به ابزارهای سئو

برای اینکه قادر باشید رقیبان و سایت خودتان را تجزیه و تحلیل کنید باید کار با ابزارهای ‏مختلف را بلد باشید که بعضی از آن ها مجانی و تعدادی هم پولی هستند این ابزارها سایت شما ‏و کسب و کار رقیبانتان را از نظر سئوی داخلی و خارجی بررسی می کنند و بعضی از آن ها ‏یک اطلاعات آماری از کاربران شما خواهند داد و برای تهیه و تولید محتوا با ارزش به شما ‏کمک خواهند کرد این ابزارها براساس آمارهایی که به شما داده در رشد کسب و کار شما ‏نقش مهمی دارند.‏

مفاهیم اولیه و اصطلاحات پایه‌ای در سئو

آشنا بودن به مفاهیم اولیه سئو خیلی اهمیت دارد و در این قسمت قصد داریم تعدادی از آن ها ‏را برای شما توضیح دهیم.‏

سئوی ‏on page

به بهینه سازی داخلی وب سایت که باعث معرفی صفحات سایت و بهینه سازی رتبه در موتو ‏جستجو می شود سئوی ‏on page ‎می گویند این موارد شامل تگ توضیحات متا ، بهینه سازی ‏کردن محتوا ، لینک سازی داخلی ، رسپانسیو بودن وب سایت ، متن جایگزین تصویر ، تک ‏اصولی عنوان و آدرس لینک ها می باشد.‏

سئوی ‏off page

به اقدامات انجام شده خارج از وب سایت که باعث بهبود رتبه سایت شما می شود سئوی ‏off ‎page ‎‏ می گویند این موارد شامل ریپورتاژ آگهی ، نظر در سایت ها و انجمن ها ، منتشر ‏کردن پست در انجمن ، منتشر کردن پست در وبلاگ ، ثبت کردن در نقشه گوگل ، ثبت کردن ‏در دایرکتوری و لینک ساختن در شبکه های اجتماعی می باشد.‏

سئو کلاه سفید

به فرآیندی می گویند که یک فرد سئو کار برای فریب دادن گوگل آن ها را انجام می دهد و ‏تنها می خواهد جایگاه خودش را بالا ببرد و کاربران برایش مهم نیستند ممکن با این کار ‏بتوانید در زمان کمی کلماتی را به گوگل معرفی کنید اما گوگل زرنگ تر از این حرفاست و ‏به همه موارد توجه می کند و اگر سایت خود را به این روش سئو کنید‎ ‎‏ به سرعت از نتایج ‏جستجو حذف می شوید.‏

کارهایی که در سئو کلاه سیاه انجام می گیرد

هدایت کردن کاربر به صفحه های نامرتبط

پنهان کردن متون (استفاده کردن فونت ریز و رنگ پس زمینه)‏

استفاده کردن زیاد از کلمات کلیدی

گوگل به صورت روزانه الگوریتم های خودش را بیشتر کرده تا جلوی این سایت ها را بگیرد ‏و زمانی که خلاف می کنید متوجه خواهد شد.‏

سئوی کلاه خاکستری

سئوی کلاه خاکستری تا حدودی شبیه به کلاه سیاه می باشد و این کار را یک شخص حرفه ‏ای بدون ایراد انجام خواهد داد و باعث افزایش رتبه گوگل می شود سئوی کلاه خاکستری ‏مانند راه رفتن روی یک طناب در ارتفاع بالا می باشد این راه رفتن با یک اشتباه از صفحه ‏گوگل محو خواهید شد.اگر این تکنیک ها را به روش حرفه ای انجام بدهید برای شما مفید ‏هستند ولی اگر گوگل متوجه شود کار شما تمام است ولی اگر این تکنیک ها را نمی دانید از ‏آن ها استفاده نکنید.‏

سئوی کلاه سفید

بهترین و اصولی ترین روش سئو سئوی کلاه سفید می باشد که همه اصول و قوانین گوگل در ‏آن رعایت شده اند سئوی کلاه سفید به این گونه ای است که مطالب به روشی است که برای ‏کاربران می باشد و فقط برای موتور جستجو و بهبود رتبه نیست.‏

بعضی از موارد در کلاه سفید شامل:‏

تولید کردن محتوای استاندارد و منحصر به فرد:قسمت مهم سئوی سفید تولید کردن محتوای ‏استاندارد می باشد که همه اصول سئو در آن رعایت شده است و به گونه ای نوشته شده که ‏تنها برای موتور جستجو مهم نیست و برای کاربر هم راحت است.‏

لینک داخلی

لینک دادن به مقالات درون سایت در رشد مطالب سایت اهمیت زیادی دارد.‏
منتشر کردن مطالب در شبکه های اجتماعی:این مورد در رشد سایت و بازدید از مطالب ‏موتورجستجو تاثیر زیادی دارد.‏
بهینه کردن توضیحات متا:توضیحات متا به متنی می گویند که در توضیحات گوگل به ‏مخاطب نشان داده می شود شما باید توضیحات متا را به گونه ای بنویسید که دست کم یک ‏مرتبه از کلمه کلیدی استفاده نمایید توجه داشته باشید که در بخش توضیحات متا نباید بیش از ‏اندازه از کلمه کلیدی استفاده نمایید.در این بخش شما باید به صورت مفید و مختصر برای ‏گوگل و کاربر توضیح بدهید که محتوای شما در چه زمینه ای است.‏

موتورهای جستجو چگونه کار می کنند؟

موتورهای جستجو سه قسمت اصلی دارند که شامل:‏
Crawl‏:موتورهای جستجو به دنبال محتوا در اینترنت هستند و به هر لینکی که رسیده آن را ‏چک می کنند.‏

Index‏:در این بخش موتورهای جستجو هر محتوایی که در پروسه خزیدن پیدا کننده را ‏ساماندهی و ذخیره خواهند کرد هر صفحه ای که ایندکس شده به عنوان سوالات مربوطه ‏کاربران در موتورهای جستجو آماده نمایش می باشد.‏

Rank‏:بخش هایی از محتوا را فراهم می نماید که بهترین جواب به سوالات جستجو کننده می ‏باشد به زبان ساده نتایج جستجو را به روشی مرتب کرده که پاسخ بهتری برای جستجو کننده ‏نشان داده شود.‏

کراولینک موتورهای جستجو:‏

کراولینک یک پروسه ای است که موتورهای جستجو انجام خواهند داد موتورهای جستجو یک ‏تیمی از ربات های هستند که به آن ها عنکبوت و کراولرها گفته می شود محتواها در دنیای ‏اینترنت با همدیگر فرق می کنند یک محتوا شامل عکس ، فیلم ، پی دی اف و …. می باشد ‏ولی در کل صرف نظر از فرمت آنان با لینک پیدا خواهند شد.‏

ربات ها شروع به بررسی کردن چند صفحه کرده بعد از آن لینک های موجود در آن صفحه ‏را می بینند تا بتوانند ‏url ‎‏ جدیدی را پیدا نمایند.این روند به این صورت ادامه داشته و ‏محتوایی که کراول می شوند هر لحظه محتوای جدیدی را کشف خواهند کرد و آن را ایندکس ‏می کنند حالا یک پایگاه داده بزرگی از آدرس های بزرگ داریم و بعدا وقتی که یک جستجو ‏کننده اطلاعاتی را می خواهد موتورهای جستجو می توانند محتوای موجود را در روی آدرس ‏برای کاربر بازیابی نماید.‏

ایندکس موتورهای جستجو

موتورهای جستجو تلاش دارند که اطلاعات زیادی را در مراحل پیش کشف کرده اند را ‏ذخیره و دسته بندی نمایند و محتوایی که مناسب هستند را برای کاربران عرضه خواهند ‏کرد.خیلی از افراد زمانی که در مورد سئو و موتورهای جستجو صحبت می شود فقط به ‏گوگل فکر می کنند البته حق دارند‎ ‎چون تمام افراد زمانی که درباره موتورهای جستجو ‏صحبت می کنید به یاد گوگل می افتند اما نباید سایت های دیگری را مثل یاهو و بینگ را ‏فراموش کنید.در دنیا بیشتر از سی موتور جستجو وجود دارد اما تمام جامعه سئو تنها به گوگل ‏فکر خواهند کرد هر چیزی در اینترنت که ما به دنبالش هستیم را از گوگل می خواهیم بیشتر ‏از نود در صد از جستجوهای اینترنت در گوگل انجام شده که تاحدودی بیست برابر بیشتر از ‏یاهو و بینگ می باشد.‏

الگوریتم های گوگل چگونه عمل می کنند؟

هر یک از الگوریتم های گوگل هدف مختلفی دارند ولی در کل هدف تمام آنان انتخاب کردن ‏وب سایت مناسب برای نشان دادن به کاربران می باشد کمپانی گوگل به عنوان یکی از ‏بهترین شرکت های موتور جستجو تمرکز خودش را در روی جستجو مشتریان گذاشته است و ‏باید شرایطی را فراهم نماید که کاربرانی که از این موتور جستجو استفاده می نمایند در زمان ‏کمی بتوانند به نتیجه مورد نظرشان برسند.‏

سایت های زیادی هستند که برای بدست آوردن رتبه بهتر در موتورهای جستجو و بهینه کردن ‏سایت از روش های نادرست استفاده می نمایند اما الگوریتم های گوگل که به وسیله تیم برنامه ‏نویسی گوگل آپدیت می شوند این وظیفه را دارند که از کارهای غیر اخلاقی جلوگیری ‏نمایند.در این قسمت قصد داریم الگوریتم ها را به صورت مختصر برای شما توضیح دهیم.‏

الگوریتم پاندا گوگل

این الگوریتم برای نخستین بار در سال 2011 منتشر شده و کار آن جلوگیری کردن کپی ‏نوشته ، عکس و …. تکراری است و همه این اطلاعات را به موتورجستجو گزارش خواهد ‏کرد و با این کار سایت هایی که دارای ارزش پایینی هستند و یا از سایت های دیگر مطالب را ‏کپی می کنند رتبه بهتر را بدست نیاورند و اگر سایتی این کار را انجام داد به وسیله گوگل ‏شناسایی شده و جریمه خواهد شد.‏

الگوریتم پنگوئن گوگل

این الگوریتم در سال 2012 معرفی شده و درروی لینک سایت و بک لینک ها متمرکز است ‏این الگوریتم به بک لینک های مضر امتیاز منفی داده و به بک لینک های خوب هم امتیاز ‏مثبت خواهد داد و کل این امتیازهای مثبت قادر است شما را به صفحه نخست گوگل ببرد و ‏داشتن امتیازهای منفی باعث شده که در نتایج جستجو به عقب بروید.گوگل به اهمیت و قدرتی ‏که بک لینک های شما دارند امتیاز داده و بهترین روش انتشار مطالب خوب در شبکه های ‏اجتماعی می باشد.‏

الگوریتم مرغ مگس خوار

احتمالا برای شما هم اتفاق افتاده که وقتی که در گوگل چیزی تایپ می کنید نمونه هایی از ‏کلمات کلیدی پرتکرار به وسیله مرورگر گوگل به شما نشان داده شده این الگوریتم به کلمات ‏کلیدی که کاربران جستجو می کنند تمرکز داشته و کاری به رتبه شما ندارد.‏

الگوریتم کبوتر

این الگوریتم به این صورت عمل کرده که بعد از ایندکس شدن وب سایت شما به وسیله گوگل ‏چند کبوتر داخل آن ها قرار داده می شود و وقتی که کاربر کلمه کلیدی را تایپ کرده گوگل آن ‏کلمه را به کبوترانش نشان داده و در صورتی که آن کلمه وجود داشت وب سایت را مطابق با ‏آن کلمه کلیدی فراخوانی کرده و به کاربر نشان خواهد داد.‏

الگوریتم موبایل گدون گوگل

این الگوریتم یکی از الگوریتم های جدیدی است که به وسیله گوگل معرفی شده ولی به ‏صورت کامل راه اندازی نشده هدف اصلی این الگوریتم پاک کردن تمام سایت هایی است که ‏نمی توانند روی موبایل و تبلت نشان داده شوند برای اینکه در این الگوریتم با این مشکل ‏روبرو نشوید موارد زیر را رعایت کنید:‏

از ابزارها و فایل هایی مانند فلش که نمی توانند روی موبایل و تبلت اجرا شوند استفاده نکنید.‏

وبسایت شما باید ریسپانسیو باشد

گذاشتن لینک های صفحه های شما در فاصله ای که کاربر قادر باشد به آسانی به آن دسترسی ‏پیدا کند.‏

مشخص کردن سایز متن ها به گونه ای که خوانا باشد و احتیاجی نباشد که بزرگ شوند.‏

ربات های گوگل باید بتواند به صورت 100 درصد به فایل های ‏js ‎‏ و ‏‎ css ‎‏ دسترسی پیدا ‏کند.‏

این الگوریتم در حال تست در بعضی از کشورها است و بعد از اینکه نتیجه مناسب دریافت ‏شد راه اندازی می شود.‏

الگوریتم ‏payday loan

بعضی از وبسایت ها برای اینکه به صفحه های اول برسند از کلمات کلیدی پرتکرار استفاده ‏کرده تا بتوانند از الگوریتم کبوتر سواستفاده نمایند و به صفحه اول گوگل برسند اما به وسیله ‏این الگوریتم تکرار زیاد آن اسپم شده و باعث جریمه شدن سایت ها می شود و از جستجوها ‏هم حذف خواهد شد.علاوه بر این توجه داشته باشید که پاپ آپ ها به دلیل کاری که انجام می ‏دهند به وسیله این الگوریتم جریمه خواهند شد.‏

الگوریتم ‏page layout

در خیلی از سایت ها برای تامین کردن هزینه های سایت از تبلیغات استفاده می نمایند تا ‏بتوانند هزینه سایتشان را تامین نمایند اما گاهی اوقات این تبلیغات زیاد می شود و کاربران را ‏آزار خواهد شد این الگوریتم به دنبال این سایت ها گشته و با جریمه کردن آنان از دید ‏کاربران دور خواهد شد و باعث می شود نتیجه بهتری برای جستجو پیدا نمایند.‏
چه کسانی به سئو نیاز دارند؟

اگر قصد داشته باشیم به روش کلی مطرح نماییم هر فردی که سایت دارد باید به سئو اهمیت ‏بدهد موضوع سایت او ممکن است فروشگاهی ، شرکتی ، شخصی و …. باشد تفاوتی ندارد ‏که زبان سایت شما چیست و یا از چه سیستم مدیریت محتوایی استفاده می نمایید در کل برای ‏اینکه سایت موفقی داشته باشید به سئو نیاز خواهید داشت اگر شما می خواهید در صفحه اول ‏گوگل ظاهر شوید باید روی سئوی سایت خودتان کار کنید.‏

مخاطبان سئوی سایت

به طول کلی سه نوع مخاطب اصلی برای خدمات سئو وجود داشته و اهمیت آن ها از گروه ‏های دیگر بیشتر است این گروه های شامل برنامه نویس ها، تولید کنندگان محتوا و مدیران ‏کسب و کارها می باشد.‏

تولید کننده محتوا

یکی از بزرگترین افراد در جامعه هدف سئو تولید کنندگان محتوا هستند آن ها به مسائل فنی ‏توجهی نداشته و برای آن ها اهمیت نداشته که سایت شما با ‏asp ‎‏ یا ‏php ‎‏ نوشته شده است و ‏خیلی از آنان از سیستم مدیریت محتوایی مثل وردپرس استفاده می نمایند.اما در کل فردی که ‏می خواهد در دنیای وب تولید محتوا انجام دهد باید به خوبی با سئوی محتوا آشنایی داشته ‏باشد.‏

برنامه نویس و توسعه دهنده:‏

خیلی از افراد تصور دارند که یک برنامه نویس احتیاجی به سئو نداشته این فکر درست نیست ‏البته برنامه نویس به اندازه متخصص سئو نیازی به این دانش ندارد ولی نباید طوری باشد که ‏هیچ چیزی از آن را نداند توسعه دهندگان باید معماری و ساختار سایت را طراحی نمایند به ‏همین خاطر باید از سئوی تکنیکال اطلاعات کاملی داشته باشند در صورت انجام ندادن این ‏کارها کدهای آن ها بهینه نیست و باعث به هدر رفتن زحمات آن ها می شود.‏

صاحبان مدیران عامل و کسب و کارها

یکی از مهم ترین کانال های دیجیتال مارکتینگ سئوی سایت می باشد از سویی دیگر سئو ‏ارزان نیست ولی بازدهی آن در مقایسه به هزینه های آن نمی باشد موفق شدن در سئو برابر ‏با موفقیت یک تیم در کسب و کار اینترنتی است به همین خاطر باید مدیران سایت اول از آن ‏درک درستی داشته و اهمیت آن را متوجه شوند.امکان دارد اگر سئو و دستاوردهای آن برای ‏مدیر شفاف نبود از آن دوری نماید و یا امکان دارد در دام سئو کلاه سیاه بیفتد.‏

هر کدام از این افراد برای کار به مکان های مختلفی نیاز داشته و روش کارکردن آنان هم با ‏هم فرق می کند ولی هدف همه آنان یکی است هدف آن ها بالا بردن بازدید به وسیله ‏موتورجستجو است کارمندهای سئوکار را شرکت های استخدام کرده تا بتوانند نتیجه مورد ‏نظرشان را ببینند فردی که تولید کننده محتوا انجام می دهد باید یک درک درستی از سئوداخلی ‏و کلمات کلیدی داشته باشد باید از متادیسکریپشن و تگ عنوان به روش بهینه ای استفاده ‏نماید.گاهی اوقات مدیران کسب و کار یک کلمه کلیدی را به اشتباه انتخاب کرده ولی باید ‏متخصصان سئو آن را متقاعد ساخته که آن کلمات مناسب نیستند و بتوانند بهترین کلمات ‏کلیدی را پیدا نمایند.‏

سئو تکنیکال

منظور از سئو تکنیکال بهینه سازی سایت از نظر فنی می باشد برعکس سئوی داخلی یا ‏خارجی خیلی از کارهایی که برای سئو تکنیکال انجام می دهیم به موتور جستجو ارتباط دارد ‏و شامل ربات ها ، مسائل فنی و کدهای برنامه نویسی و غیره می باشند.‏

سرعت وبسایت

ممکن است برایتان جالب باشد که زمانی که گوگل می خواهد یک صفحه از سایت شما را ‏نتایج اول ببرد یکی از فاکتورهای مهم سرعت آن در مقایسه با رقیبان است به این معنی که ‏سرعت لود پایین وب سایت شما امکان دارد باعث شود که محتوای مفید و جذاب در معرض ‏دید کاربران قرار نگیرد.‏

گوگل به کاربران اهمیت زیادی داده و کاربران هم دوست ندارند که برای باز شدن صفحه در ‏موبایل یا کامپیوتر منتظر بمانند در گذشته اینطور نبود چون سرعت اینترنت پایین بود ولی ‏الان اگر چند ثانیه منتظر بمانیم ما را آزار می دهد زمان باز شدن هر صفحه حداکثر باید 7 ‏ثانیه باشد.‏

ساختار بهینه برای ربات ها

موتور جستجوی گوگل و سایر آن ها برای دیدن صفحات سایت از ربات استفاده می کنند که ‏به آن ها خزنده ، عنکبوت و غیره می گویند نکته ای که اهمیت دارد این است که این خزنده ‏ها نمی توانند صفحات سایت را به خوبی بررسی نمایند خزنده معمولا برای پیدا کردن صفحه ‏های جدید از لینک استفاده می کنند یعنی اگر شما در یک مقاله از لینک داخلی استفاده کنید ‏علاوه بر اینکه آن صفحه را به کاربر معرفی کرده اید یکی از روش هایی است که ربات ها ‏توانند به آن صفحه دسترسی پیدا کنند و آن را ایندکس نمایند.سایت شما باید به صورت ‏استاندارد لینک داخلی داشته باشد و باید برای تمام صفحات سایت خود از لینک داخلی استفاده ‏نکنید در صورت انجام ندادن این کار خزنده ها به روش ناقصی سایت شما را خزش خواهند ‏کرد.‏

لینک های شکسته و صفحات 404‏

در اصل صفحات 404 به صفحاتی می گویند که محتوای آنان به صورت کامل پاک شده ‏است و هر لینکی که به صفحات 404 داده می شود یک لینک شکسته می باشد و ربات های ‏گوگل این صفحات را نمی پسندند و با داشتن آن ها در سایت خود سبب کاهش دادن قدرت ‏سئو تکنیکال خواهید شد.‏

برای رفع این مورد می توانید از ریدایرکت 301 استفاده کنید شما توسط این ریدایرکت قادر ‏هستید کاربران و ربات هایی که به این صفحه ها وارد می شوند را به صفحات مرتبطی ‏هدایت نمایید.‏

نداشتن صفحات تکراری

مشکل داشتن محتوای تکراری یکی از مسائلی است که فروشگاه های اینترنتی با آن روبرو ‏خواهند شد گوگل در برابر محتواهایی که تکراری هستند ساکت ننشسته و اعتبار سئوی شما را ‏کاهش خواهد داد برای رفع این مشکلی می توانید از تگ کنونیکال استفاده کنید شما توسط این ‏تک به گوگل خواهید فهماند که از بین صفحات تکراری کدام یکی از آن ها اصلی می باشد.‏

امنیت وبسایت

گوگل نسبت به ایمن بودن وبسایت های دنیای وب حساس می باشد به این معنی که تنها کافی ‏است که ربات های این موتور جستجو بفهمند که یک هکر به سایت شما نفوذ پیدا کرده است ‏در اصل اگر سایت شما هک شد و گوگل آن را فهمید باید در زمان کمی انتظار کاهش رتبه را ‏داشته باشید چون با این کار علاوه بر کم شدن رتبه در نتایج جستجو هک شدن سایت خود را ‏می بینید و کاربران هم در دنیای وب آن ها را مشاهده کرده و یک برند سازی منفی برای شما ‏انجام خواهد شد پس توصیه ما این است حتما برای بالا بردن امنیت سایت خود کارهای ‏مناسبی را انجام بدهید.‏

سایت مپ

سایت مپ هم مانند فایل روبوت یک فایل متنی با فرمت ‏xml ‎‏ می باشد ولی کارکرد آنان با ‏هم تفاوت دارد در اصل سایت مپ به فایلی گفته می شود که لینک تمام صفحات سایت شما ‏داخل آن قرار داشته و شامل برگه ها و صفحات مقاله و … هستند.به دلیل اینکه ربات های ‏موتور جستجو به صورت هوشمند همواره سایت مپ را چک می کنند آنان با بررسی کردن‎ ‎لینک های داخل این صفحه به آسانی قادر هستند آن صفحات را پیدا کننده و بررسی نمایند پس ‏با ساختن نقشه سایت می توانید کار خزش سایت های خود را آسانتر نمایید.‏

ساختارمند کردن آدرس صفحه ها

یکی از فاکتورهای سئو تکنیکال بحث ‏url ‎‏ ها می باشد در اصل گوگل به خوبی و کوتاه شدن ‏آدرس صفحه های سایت شما اهمیت داده و این موردی است که قادر هستید با توجه به آن ‏سایت خود را در مقایسه با گذشته بهینه تر نمایید.از حروف بی معنی در ‏URL ‎‏ استفاده نکنید ‏، از آدرس صفحه کوتاه استفاده کرده و از کلمه کلیدی به فارسی یا انگلیسی در ‏URL ‎‏ استفاده ‏نمایید.‏

ریسپانسیو شدن قالب براساس موبایل

قالب ریسپانسیو به قالبی گفته می شود که سایز صفحه نمایش کاربر را نشان خواهد داد برای ‏مثال وقتی که با کامپیوتر به سایت خود می روید سایت خودتان را متفاوت خواهید دید و ‏زمانی که با موبایل می بینید با آن فرق می کند این به دلیل ریسپانسیو بودن وبسایت شما می ‏باشد و نسبت به اندازه صفحه نمایش شما کوچک و بزرگ شده و به روش عالی می توانید ‏تمام اجزای آن را مشاهده نمایید.‏

آموزش سئو را از کجا شروع کنیم و چطور یاد بگیریم؟

سئو یک تخصصی است که باعث افزایش بازدیدکنندگان یک سایت به صورت هدفمند خواهد ‏شد و کسانی که در این زمینه مهارت دارند سئوکار می گویند آموختن سئو و اصول و قواعد ‏آن برای خیلی از افراد مانند مدیران سایت ها ، برنامه نویسان و کسانی که به دیجیتال ‏مارکتینگ علاقه دارند ضروری است اگر شما هم از یک سئوکار حرفه ای سوال کنید که ‏چگونه اصول سئو را آموخته است یکی از مهمترین فاکتورهای آن را تجربه عملی می داند ‏ولی دوره های آموزشی مختلفی در این زمینه وجود دارد.‏

برای آموزش این تخصص علاوه بر شرکت کردن دوره های مختلف سئو می توانید از مقالات ‏گوناگونی که در این زمینه هستند استفاده کنید و یا در همایش ها و کنفرانس های تخصصی ‏حضور پیدا کنید برای افرادی که در قسمت خدمات سئو کار می کنند یکی از مهمترین ‏فاکتورها تجربه است به همین خاطر اگر می خواهید به صورت جدی سئو را یاد بگیرید باید ‏یک سایت راه اندازی کرده و با کار کردن روی کلمات کلیدی آن مهارت های لازم راکسب ‏نمایید.‏

متخصصان زیادی در کشور در زمینه سئو کار می کنند و خیلی از آن ها هم دارای مهارت ‏های خوبی هستند ولی تمام آنان برای آموزش سئو مناسب نمی باشند یک مدرس سئو باید ‏علاوه بر مسلط بودن در مفاهیم سئو بتواند مفاهیم را هم انتقال بدهد و به کسانی که در این ‏زمینه علاقمند است منتقل نماید.‏

بهترین منابع برای آموزش سئو

سایت ‏moz

یکی از سایت هایی که به وسیله متخصصان سئو برای آموزش و یادگیری سئو پیشنهاد می ‏شود سایت ماز است این سایت با داشتن انجمن های قوی و مقالات مختلف یک منبع غالی ‏برای آموزش و یک مرجع از آخرین تغییرات در این زمینه می باشد این مقالات متناسب و ‏طولانی هستند و همه نکات را شامل خواهد شد.‏

سایت ‏webmaster world

این وبسایت یکی از انجمن های آنلاین می باشد که در آن بازیابی اینترنتی و آموزش سئو ‏بررسی می شود و متخصصان در این زمینه به سوالات افراد جواب خواهند داد.‏

سایت ‏search engine journal

یکی از وبسایت های مشهور در جهان است که دارای مقالات مختلفی در زمینه سئو و هر ‏چیزی که مردم نیاز دارند است پیشنهاد می کنیم که اگر می خواهید که از منابع آنلاین استفاده ‏نمایید حتما سایت های گوناگونی را در این زمینه بررسی و مطالعه نمایید.‏

سایت ‏searchengineland

این وبسایت به وسیله آقای دانی سولیوان افتتاح شده است در این سایت می توانید آخرین روش ‏ها در زمینه سئو که به وسیله خودش و متخصصان دیگرقرار داده شده استفاده کنید و برای ‏کسانی که می خواهند فروشگاه اینترنتی راه اندازی کنند مناسب است.‏

سایت ‏thesempost

این وبسایت در سال 2014 به وسیله جنیفر اسلگ تاسیس شده است در این وبسایت می توانید ‏اخبار و مطالب در زمینه بازاریابی دیجیتال را مشاهده کنید جنیفر به عنوان یک نویسنده و ‏متخصص در زمینه بازاریابی است و تلاش کرده در این سایت مطالب مختلفی در زمینه ‏آموزش سئو قرار بدهد.‏

بهترین روش برای آموزش سئو استفاده کردن از تجربیات دیگران به خصوص متخصصان ‏سئو در این زمینه می باشد شما به آسانی قادر هستید با کسانی که در این زمینه تخصص دارند ‏در شبکه های اجتماعی و … ارتباط برقرار نمایید و از دانش آنان تا جایی که امکان دارد ‏استفاده نمایید.‏

هزینه سئو و بهینه سازی سایت

امروزه یکی از چالش های مهم کسب و کارها اطلاع داشتن از قیمت سئو و هزینه های بهینه ‏سازی سایت می باشد چون کار بهینه سازی سایت یک کار ضروری برای هر کسب و کاری ‏می باشد هزینه بهینه سازی و رتبه سایت یکی از مواردی است که شرکت ها تصمیم به انجام ‏سئو می گیرند.روش های مختلفی برای مشخص کردن تعرفه سئو وجود دارد در این قسمت ‏می خواهیم براساس تجربه خودمان نکاتی را به شما گوشزد کنیم.‏

اگر شما هم بازار سئو را دیده باشید متوجه می شوید که روش های و انتخاب های مختلفی ‏برای آن ها وجود دارد تعرفه ها و شرکت های مختلف سئو و مدل های گوناگون پرداخت ‏وجود دارد و برای خیلی از مشتریان این موضوع خوب نیست به طور کلی هیچ هزینه و ‏تعرفه ثابتی برای سئوی سایت نیست و هزینه های آن به عوامل گوناگونی وابسته است و ‏برای هر کار باید به صورت جدا بررسی شده تا بتوانید متوسط هزینه بهینه سازی برای یک ‏سایت را مشخص نمایید.‏
براساس تحقیقات انجام شده هزینه یک ساعت سئو میان 40 هزار تا 400 هزار تومان می ‏باشد و در ماه هم از یک میلیون تا ده میلیون تومان متغیر است.‏

سئو به صورت ساعتی

این روش یکی از مدل های گذاشتن قسمت سئو برای سایت می باشد کمپانی ها معمولا از این ‏روش کمتر استفاده می کنند این مدل قیمتی بیشتر به وسیله کسانی که به صورت شخصی کار ‏سئو را انجام داده به کار گرفته خواهد شد این مدل براساس مدت زمانی که فرد در محل کار ‏شما حاضر شده باعث تخمین زدن قیمت سئوی سایت خواهد شد یکی از مشکلات این مورد ‏کند انجام دادن پروژه است و گاهی اوقات هم مطابق با تخصص خودش امکان دارد قیمت تمام ‏شده آن افزایش یابد.‏

مزیت سئو ساعتی محاسبه راحت پرداخت هزینه است و در این مورد مدت انجام کار مشخص ‏شده است و توسط آن شما قادر هستید از پیشرفت سایت خود اطلاع پیدا کرده و نقاط ضعف و ‏قوت آن را مشخص نمایید.اگر شما هزینه سئوی سایت خودتان را به صورت ساعتی پرداخت ‏نمایید قادر هستید مقدار بودجه بهینه سازی سایت خودتان را بهتر مدیریت کنید.‏

از معایب سئوی ساعتی نتیجه گیری دیرهنگام است در خیلی از اوقات در زمان استفاده از این ‏روش بیشتر از شش ماه لازم دارد تا در رتبه سایت شما تغییر ایجاد شود در کنار مزایای ‏کنترل کردن بودجه این مسئله وجود داشته و امکان دارد ارزش آن کار از حد انتظار کمتر ‏باشد.وقتی که شما با یک کمپانی سئو یا یک فرد کار کرده اید مثل این است که یک کارمند را ‏استخدام کرده اید به این معنی که شما براساس حضور آن فرد حقوق و هزینه را پرداخت ‏خواهید کرد به همین خاطر خیلی از مشتریان دوست ندارند که از این روش استفاده نمایند.‏

اگر شما می خواهید که سئوی سایت را خودتان انجام بدهید می توانید از روش پرداخت هزینه ‏به صورت ساعتی استفاده نمایید با این کار هم هزینه کمی می پردازید و هم به خاطر مشاوره ‏تخصصی اشتباهات شما تا میزان زیادی کم خواهد شد.‏

قیمت سئو به صورت پروژه ای

مشخص کردن قیمت سئو براساس پروژه یکی از روش هایی است که از سوی کمپانی های ‏سئوی سایت انجام می گیرد و تعرفه های آنان از سه میلیون تا 25 میلیون هستند.یک سری ‏پروژه خاص هم هستند که به خاطر بالا بودن رقابت برای آن کلمه کلیدی بیشتر از 30 میلیون ‏هم برای سئو احتیاج دارند.مزایای استفاده ازاین روش مشخص بودن هزینه است و نگرانی از ‏لحاظ پرداخت هزینه به روش ماهیانه و ساعتی را ندارید و از اول پروژه مقدار هزینه سئو و ‏بودجه ای که نیاز دارید تعیین شده است.‏

نتایج این روش مشخص است استفاده کردن از تعرفه سئو مطابق با پروژه این قابلیت را فراهم ‏کرده که توسط قراردادی که با شرکت سئو دارید از زمان اتمام پروژه اطلاع پیدا کنید و کلمه ‏کلیدی و جایگاه شما هم از قبل تعیین شده است.‏
ممکن است در سئوی پروژه ای هزینه زیادی انجام بدهید اگر شما یک اطلاعات اولین درباره ‏بهینه سازی و سئو سایت خودتان نداشته باشید امکان تخمین هزینه و زمان را نخواهید داشت ‏و در کار بهینه سازی خود هم نظارت ندارید پس امکان دارد که قیمت سئو بیشتر از میزان ‏واقعی مشخص گردد.یک کار سئو که به صورت پروژه ای انجام می شود که همه موارد آن ‏مانند کلمات کلیدی ، تاریخ ها و غیره با دقت انجام شده و پروژه براساس آن پیش می رود و ‏در وسط راه هم امکان دارد خارج از قرار داد تغییراتی ایجاد شود.‏

این روش برای کسانی خوب است که می خواهند سیستم بهینه سازی سایت را بهبود بدهند و ‏اطلاعات اولیه درباره کار سئو داشته و می خواهند مواردی را اضافه تر و بیرون از سورس ‏سایت برای بهتر کردن جایگاه آن انجام بدهند این موارد شامل بهینه سازی محتوا ، سئو ‏خارجی ، بک لینک و …. می باشد.‏

سئو به صورت ماهیانه

گذاشتن قیمت در سئو به صورت ماهیانه برای پروژه هایی که طولانی هستند استفاده خواهد ‏شد و بیشتر از یک میلیون تومان در ماه است از مزایای این روش احتیاج نداشتن به فعالیت ‏شما است و شما با پرداخت هزینه این امکان را فراهم می کنید تا بدون دخالت از طرف شما ‏رتبه سایت شما افزایش یابد و از مزیت های دیگر این روش رابطه بهترین میان مشتری و ‏شرکت سئو می باشد این همکاری به وسیله قراردادهای ماهانه بیشتر می شود و کار سئو به ‏روش بهتری انجام خواهد شد.‏

از معایب این روش هدر رفتن زمان و پول است چون سئو یک کار زمان بر است و دست کم ‏شش ماه نیاز دارید تا نتیجه و پیشرفت را در رتبه سایت مشاهده کنید اگر متخصص سئو یا ‏شرکتی که برای شما کار کرده قادر نباشد نتایج مناسبی را بدست آورد یعنی علاوه بر زمان ‏بیشتر چند میلیون هزینه هم از دست شما رفته است خیلی از کمپانی های سئو از مشتریانشان ‏می خواهند که قرارداد های دست کم شش ماه با ببندند و این به معنی این است که اگر از ماه ‏دوم ازشرکت سئوی خود ناراضی بودبد باید تا تمام شدن قرارداد صبر کنید.‏

سئو براساس عملکرد

یکی از روش های جدید قیمت سئو استفاده از شرط نتیجه می باشد یعنی تا نتیجه مشاهده نشود ‏مشتری هم هزینه ای پرداخت نخواهد کرد شما برای نتیجه نهایی هزینه می پردازید و اگررتبه ‏شما بالا نرفت هزینه هم پرداخت نمی کنید استفاده کردن از این کار ریسک پول دادن به ‏شرکت های سئو خیلی کم می شود و دقیقا اطلاع دارید که روی چی سرمایه گذاری خواهید ‏کرد.‏

از معایب این روش رقابتی بودن شرایط جسجو است و اگر از میزان رقابت در کلمه کلیدی ‏مورد نظرتان خیلی زیاد باشد شرکت بهینه سازی هم زمانی که از پرداخت هزینه و نتایج آن ‏اطمینان ندارد برای تعیین هزینه سئو از این روش استفاده نمی کند.به خاطر اینکه رقابلت در ‏کلمات کلیدی قوی زیادی است ممکن است مجبور شوید از عبارات ضعیف تری استفاده کرده ‏و ممکن است در کسب و کارتان پیشرفتی ایجاد نشود.‏

اگر شما کسب و کارتان را تازه راه اندازی کرده اید باید به روش قیمت گذاری سئو توجه ‏داشته باشید بعضی از شرکت ها برای وارد شدن به بازاریابی اینترنتی با کمبود زمان و ‏بودجه روبرو هستند در این موارد اگر با یک شرکت سئو شریک شوید که قادر باشد بدون ‏هزینه نتایج خوبی را برایتان کسب کند گزینه مناسبی برای شما است اما اگر در زمینه کاری ‏و کلمه کلیدی مورد نظرتان میان سایت های مختلف رقابت زیادی وجود داشته کمپانی های ‏سئو برای کار سئو بدون هزینه کاری انجام نمی دهند.‏

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا